Kaip Jūsų vaikas išreiškia savo pyktį? Nusivilimą? Apmaudą? Liūdesį? Jis verkia? Mušasi? Kanda? Spjaudosi? O gal krenta ant žemės ir nė negirdi Jūsų žodžių? Kas augina mažamečius – puikiai supranta apie ką čia kalbama.
Psichologės, Karolinos Šiaulytės įsitikinimu, „kūdikis – ne veltuj lyginamas su baltu lapu“. Psichologės teigimu, tai, ko kūdikis neatsineša į šį pasaulį genuose, – „išmokome mes, patys artimiausi jam žmonės – tėvai ir be abejonės, prisideda socialinė aplinka “. O vėliau, kuomet jis praauga – imame ieškoti atsakymų į milijonus klausimų, nesuprasdami vaiko elgesio ar emocijų priežasčių.
Kaip atpažinti vaiko emocijas, kurių jis nė pats dar nepažįsta? Kaip paaiškinti tam tikro, visuomenės normoms nepriimtino elgelio priežastis? Kaip, nors trumpam, pažvelgti į vaiko vidinį pasaulį? Dažniausiai tėvai sako, kad neįmanoma atsakyti į šiuos klausimus. „Bet tai netiesa“ – drąsiai ir ryžtingai taria psichologė. Genialumas slypi paprastume. Ir tikrai nereikia stebėti vaiko nuo ryto iki vakaro tam, kad surasti atsakymus į kylančius klausimus.
Pati Karolina Šiaulytė, įgijusi psichologės išsilavinimą ir savo širdyje nešiojanti menininkės gyslelę, pataria tėvams rasti keletą laisvų valandų savo atžalai (be jokių trikdžių) ir paprašyti nupiešti piešinį. Paprastą, elementarų, vaikišką piešinį, be jokių įpareigojimų įmantrioms detalėms ir meniniams gebėjimams. Yra tik vienas svarbus momentas – piešiniui padiktuoti temą. Aišku, tai turėtų būti padaroma sudominant vaiką, o ne įsakmiai, griežtai ar net piktai. Jei tik vaikas pajus, kad jis privalo tai padaryti, iškart užsisklęs ir apie jo atsipalaidavimą bei vidinį atvirumą – galite pamiršti. Toks „piešinys, kurį vaikas nupieš tik todėl, kad mama ar tėtis paliepė – neturės jokių detalių, pasakojančių apie vaiko vidinį pasaulį“ -teigė Karolina Š.
Piešiniui tema ypač reikalinga tada, kai matote ar įtariate, kad vaikui nesiseka mokykloje; kai vaikas pats užsimena apie bendraamžių nedraugiškumą jo atžvilgiu; kai norite pažvelgti į vaiko „savęs Aš“ suvokimą šeimos kontekste, t.y.: santykiuose su broliais/seserimis; santykyje su naujuojų mamos draugu ar tėčio drauge ir pan. Situacijų, kurios „neduoda ramybės“ tėvams yra labai daug. Ir atsakymus į visus šiuos klausimus, piešinio pagalba – surasti tikrai įmanoma. Ar galėtumėte patikėti, kad vaiko piešinyje:
Namas simbolizuoja socialinį jausmą, suteikia informacijos ar vaikas atviras, ar uždaras su artimais žmonėmis. Net tokios, mums nereikšmingos detalės, kaip durų rankena, kaminas ir rūkstančių dūmų kryptis – aiškiai įvardina (šiuo metu) vaiko išgyvenamus jausmus, siekį ir poreikį būti motyvuojamu, aiškų kasdienybės suvokimą arba gyvenimą iliuzijoje (svajonėse).
Transporto priemonės atvaizdavimas simbolizuoja vaiko elgesį ir savojo „Aš“ suvokimą bendraamžių grupėje, taip pat gebėjimą laikytis grupės nustatytų taisyklių. Pavyzdžiui, vaikas piešiantis lėktuvą – aiškiai suvokia save kaip lyderį ir siekia brandesnio socialino kontakto.
Vaivorykštės piešimo būdas įspėja apie vaiko savisaugos poreikį arba ramybę ir darną jo gyvenime. Tai reiškia, kad reikėtų atkreipti dėmesį ne į pačią vaivorykštę kaip faktą, bet į jos išlenkimo lanką ir vietą lapo erdvėje. Mieli teveliai, žinokite, kad kiekvienas piešynys yra itin individualus. Apie kiekvieną detalę, jos svarbą ir reikšmę būtų galima rašyti ilgai, nes ta pati piešinio detalė, skirtingose piešinio temose, gali turėti skirtingą reikšmę. Todėl vaiko emociją/-as ir nuotaiką galite drąsiai išsianalizuoti patys, bet svarbiausi dalykai užkoduoti detalėse, kurias atskleisti Jums pasižadėjo psichologė, Karolina Šiaulytė.
Jei jau turite savo vaiko piešinių, kurie Jums labai svarbūs, o gal kelia nerimą – skambinkite ir konsultuokitės. Psichologė pasidalins su Jumis savo žiniomis ir įžvalga. O jei pageidausite profesionalios psichologinės vaiko piešinio analizės, psichologė atvyks į Jūsų namus, kur vaikutis jaučiasi saugiausiai ir atliks ją pati.
Susiekti su Karolina galite kontaktiniais telefonais: 867066301 arba visais kitais, svetainėje nurodytais kontaktais.